6 Redenen waarom bedrijven budget moeten vrijmaken voor social media marketing

Social media voor ondernemers

Het is algemeen bekend dat een succesvol bedrijf niet zonder marketing kan. Naast SEO en het creëren van content, is het tegenwoordig essentieel om ook actief te zijn op sociale media. Mensen verwachten simpelweg dat bedrijven online aanwezig zijn.

Het mooie van sociale media is dat ze voordelen bieden die traditionele advertenties en e-maillijsten niet kunnen bieden. Hoewel je zelf een effectieve social media campagne kunt opzetten, is het vaak verstandiger om hiervoor een budget vrij te maken in plaats van kostbare uren te investeren.

Er zijn verschillende effectieve manieren om geld uit te geven aan social media:

  • Investeer in het boosten en kopen van advertenties. Hiermee vergroot je de zichtbaarheid van je berichten en trek je meer potentiële klanten aan.
  • Overweeg om extra personeel aan te nemen dat zich specifiek bezighoudt met social media marketing. Deze medewerkers kunnen zich richten op het ontwikkelen van een sterke online aanwezigheid voor je bedrijf.
  • Huur professionals in om foto’s, geschreven content of video’s te maken die passen bij jouw merk. Op deze manier kun je hoogwaardige content delen die de aandacht trekt van je doelgroep.

Door op deze manieren te investeren in social media, kun je de effectiviteit van je marketinginspanningen vergroten en je bedrijf laten groeien.

Hier zijn zes redenen waarom het opstellen van een budget voor sociale media een uitstekende beslissing is.

1. Hoog ROI (Return on investment)

In de afgelopen twintig jaar is de wereld van advertenties en marketingstrategieën sterk verschoven naar het internet.

En waar brengen mensen het grootste deel van hun online tijd door? Op sociale media.

Platforms zoals Facebook, Twitter en Instagram begrijpen dit als geen ander en bieden bedrijven incentives om advertenties te kopen voor minder kosten dan bij de meeste andere advertentieopties, gebaseerd op het potentiële bereik. Dankzij de gerichte aanpak van sociale media is de kans veel groter dat de juiste potentiële klanten jouw advertenties zien.

Marketing strategieën voor ondernemers
Marketing strategieën voor zzp'ers

2. Het geeft richting aan je bedrijf

De beste bedrijven voorzien regelmatig in de behoeften van mensen, ongeacht hoe groot die zijn. Goede advertenties identificeren deze mensen en leiden ze rechtstreeks naar jouw bedrijf. Zoals eerder benoemd, is sociale media uitstekend in het richten op specifieke doelgroepen door het analyseren van gegevenspatronen, of zoals we dat in de techwereld noemen, analytics.

Na verloop van tijd kun je als bedrijf gebruikmaken van analytics om te bepalen welke producten, diensten en advertentiestrategieën wel (en niet) voor jou werken. Het investeren in advertenties of het inzetten van een sociale media-analist is van cruciaal belang om de gegevens effectief te kunnen benutten.

3. Onbeperkt bereik

Het mooie van sociale media advertenties is dat er geen specifieke limiet is voor hoeveel mensen ze kunnen zien. Omdat advertenties rechtstreeks in het sociale platform zijn geïntegreerd, is er een onbeperkt potentieel voor mensen om jouw content overal op het internet te delen, te taggen en opnieuw te plaatsen.

Daarom creëren bedrijven vaak advertenties die tot de laatste paar seconden niets te maken hebben met hun product. Als je mensen kunt boeien met iets memorabels, hoe gek ook, voor 15-30 seconden, dan kan het aantal mensen dat het ziet eindeloos zijn, zelfs jaren nadat het is uitgebracht. Als jouw bedrijf geen teamleden heeft die in staat zijn om dynamische content te creëren, dan is dit misschien een gebied waar je je budget op moet richten: het inhuren van creatieve content creators.

effectieve marketing strategie
Lokale marketing

4. Slechts één click verwijderd

Gedrukte advertenties zijn om verschillende redenen afgenomen:

  • Het is moeilijk om ROI te volgen en komt meestal neer op mond-tot-mondreclame.
  • Het verwachte bereik voor gedrukte advertenties is beperkter en kan worden beperkt tot het aantal gedrukte exemplaren.
  • Gedrukte advertenties missen diepgaande analyses over wie ze ziet en waar kijkers vandaan komen.

Online advertenties daarentegen hoeven niet met deze valkuilen om te gaan. En het beste van alles is dat als iemand actie wil ondernemen op jouw advertentie, ze slechts één klik verwijderd zijn.

5.Het opbouwen van klantrelaties

Heb je ooit een opmerking achtergelaten bij een advertentie die je in een tijdschrift zag? Ik niet, misschien hooguit een grappige tekening, maar nooit iets waarop ik verwachtte dat er een reactie zou komen.

Met sociale media heb je de bijzondere kans om advertenties te maken die ook een persoonlijke band met je klanten opbouwen. Als iemand een vraag heeft of je wilt complimenteren, kun je direct reageren en hen persoonlijk bedanken voor het gebruik van je dienst.

email marketing voor zzp'ers
Effectieve Marketingstrategieën voor Kleine Ondernemers

6. Mensen zijn klaar met advertenties

Ondanks dat dit hele artikel gaat over de voordelen van advertenties, moet ik het hebben over adverteren als geheel. Mensen zijn klaar met advertenties.

Met services als Netflix, abonnementsservices voor muziek zoals Pandora, en de mogelijkheid om advertenties over te slaan op YouTube, is het heel duidelijk dat mensen er genoeg van hebben om voortdurend met verkooppraatjes te worden bestookt, en zelfs bereid zijn om te betalen om van advertenties af te komen. Tegenwoordig willen we onszelf definiëren door de merken waar we ons geld aan uitgeven, en dat betekent dat we naar keuze kijken.

Op sociale media kiezen mensen ervoor om je pagina leuk te vinden. Mensen kiezen ervoor om te zeggen: “Deze advertentie vind ik irritant.” In plaats van te betalen om het mensen door de strot te duwen, betaal om je advertenties te plaatsen waar mensen daadwerkelijk kijken, namelijk op hun sociale netwerken.

Hopelijk heb je hier iets van geleerd!

Conclusie

Kortom, sociale media marketing en adverteren op sociale media zijn van cruciaal belang voor ondernemers omdat ze een directe en effectieve manier bieden om in contact te komen met hun doelgroep, de zichtbaarheid van hun merk te vergroten, klantrelaties op te bouwen en uiteindelijk de omzet te verhogen. Met de mogelijkheid om gericht te adverteren en waardevolle inzichten te verkrijgen via analyses, kunnen ondernemers hun marketinginspanningen optimaliseren en hun bedrijf laten groeien in een steeds meer digitale wereld.

Benieuwd naar hoe ik jou kan helpen?

Ik denk graag met je mee om het maximale uit jouw online groei potentieel te halen. Plan een vrijblijvend adviesgesprek in en laat je meenemen in de beste mogelijkheden voor jouw bedrijf. 

bedrijven geholpen
0 +
Top 10 posities
0 +
Meer bezoekers
0 %
In advertentie beheer
0 +